اطلاعات عمومی سیستم صوتی ماشین, مشکلات رایج

تفاوت باند آمپلی فایر خور و معمولی چیست ؟

تفاوت باند آمپلی فایر خور و معمولی چیست ؟

تشخیص امپلی خور بودن بلندگو

تفاوت باند آمپلی فایر خور و معمولی: یکی از سوالاتی که علاقمندان به سیستم های صوتی خودرو و سایر افرادی که قصد دارند بر روی خودرو خود سیستم صوتی نصب نمایند، می پرسند، این است که از کجا بفهمیم بلندگوی خودرو نیاز به آمپلی فایر دارد، با خواندن این مقاله از سایت کار آدیو اصفهان به جواب این سوال می رسید. فقط کافیست تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع بلندگوهای اتومبیل

بلندگوهای خودرو 2 نوع هستند : بلندگوهای کامپوننت و بلندگوهای کواکسیال. هر یک از این بلندگوها از درایورهای مختلفی برای تولید صدا استفاده می کنند. درایورها دستگاه هایی هستند که انرژی الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل می کنند. درایورها بسته به فرکانس صدا ، صداهای محتلفی را تولید می کنند.
بلندگوهای کامپوننت سه نوع درایور دارند توییتر، میدرنج، ساب ووفر. این درایورها از یکدیگر جدا هستند و می توان آنها را در قسمت های مختلف خودرو نصب کرد.

اما در بلندگوهای کواکسیال داریورها به یکدیگر متصل هستند، بلندگوهای کواکسیال معمولا دارای یک ساب ووفر و یک توییتر که روی ساب ووفر قرار می گیرد.

از لحاظ ظاهری اسپیکرهای خودرو نیز به دو دسته تقسیم می شوند: بلندگوهای گرد و خربزه ای (بیضی). باند گرد ماشین معمولا به علت داشتن قیمت مناسب و اندازه کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به راحتی در جاهای مختلف خودرو و در محل فابریک بلندگو قابل نصب است.
باند بیضی یا خربزه ای خودرو به دلیل داشتن صفحه بزرگتر صدای لو بیس و قوی تری دارند.

برای کسب طلاعات بیشتر درباره بلندگوهای اتومبیل به مقاله زیر مراجعه نمایید:

۸ نکته مهم برای خرید بلندگوی خودرو

تشخیص امپلی خور بودن بلندگو

انواع آمپلی فایر خودرو

هدف از نصب آمپلی فایرها در ماشین تقویت صدای ضبط خودرو است که در نتیجه صدای بلندتری را در خودرو ایجاد می شود.

امپلی فایرها از لحاظ کانال به 6 دسته تقسیم می گردند: مونو، دو کاناله، 3 کاناله، 4 کاناله، پنج کاناله، 6 کاناله که هر کدام بسته به تعداد کانال هایی که دارند تعداد مشخصی باند، ساب ووفر و … را ساپورت می کنند.

همچنین آمپلی فایرها بر اساس کلاس نیز دسته بندی می گردند، این آمپلی فایرها شامل کلاس A, کلاس B, کلاس A/B , کلاس D می باشند.

برای کسب طلاعات بیشتر درباره آمپلی فایر ها به مقاله زیر مراجعه نمایید:

تفاوت بین بلندگوی آمپلی فایر خور و معمولی چیست ؟

از کجا بفهمیم باند امپلی میخوره ؟ در جواب این سوال باید گفت آمپلی فایر به معنای تقویت کننده است. اکثر باندها قابلیت اتصال به آمپلی فایر یا تقویت کننده را دارند، تنها نکته ای که وجود دارد این است که باید وات و خروجی آمپلی فایر به اهم یا مقاومت باند بخورد تا آسیبی به باند نزند.
به طور کلی باندهایی با توان کمتر از 50 وات نیازی به آمپلی فایر ندارند و بدون آمپلی فایر نیز صدای خوبی را تولید می کنند. (البته با وجود رادیو پخش های برند با توان خروجی خوب (پایونیر، جی وی سی، کنوود، سونی))

همیچنین باندهای بالای 80 وات rms بهترین گزینه برای نصب به آمپلی فایر هستند.

اگر به باند قدرتمند آمپلی فایر ضعیف وصل کنیم چه می شود ؟

اولا اینکه صدای مطلوبی تولید نمی شود و دوما امکان سوختن آمپلی فایر بالا می رود و داغ می کند.

برای آشنایی و تهیه انواع باند و بلندگو خودرو به لینک زیر مراجعه فرمایید :

معرفی انواع باند خودرو

دیدگاهتان را بنویسید