اطلاعات عمومی سیستم صوتی ماشین, مشکلات رایج

کاربرد مگنت ها در بلندگوها و ساب ووفرها

کاربرد مگنت ها در بلندگوها و ساب ووفرها

آهنرباها در باند و سابووفر چه کاربردی دارند ؟

کاربرد مگنت ها در بلندگوها و ساب ووفرها: مگنت ها کاربرد بسیاری در زندگی روزمره و صنایع دارند و با پیشرفت صنعت مگنت سازی، با توجه به نیاز صنایع و کاربرد آن ها به راحتی و با فرمول های مختلف ساخته و تولید می شوند.

در ابتدا لازم است بدانید که مگنت به چه معناست؟

مگنت از کلمه ی MAGNET گرفته شده است و به معنای آهن ربا می باشد و از دو بخش آهن و ربا تشکیل می شود که به معنای ربودن و گرفتن آهن می باشد.

ما در زندگی روزمره ی خود از صدها آهن ربا به طور مستقیم و غیر مستقیم استفاده می کنیم. برای مثال در پزشکی، صنعت، تلویزیون، رادیو و … از آهن ربا ستفاده می شود.

یکی از کاربرد مگنت ها استفاده از آن ها در قاب عکس ها می باشد.

خیلی از افراد دوست دارند که عکس های خود را در جاهای مختلف خانه ی خود نصب کنند ولی خب خیلی از جاها امکان نصب قاب عکس وجود ندارد و در اینجاست که قاب عکس های مگنتی کاربرد خود را نشان می دهند و به راحتی بر روی یک سطح فلزی نصب می شوند.

یکی دیگر از کاربرد مگنت ها در پزشکی می باشد که با عنوان مگنت تراپی از آن یاد می شود. این روش یکی از روش های درمانی با آسیب کمتر و ایمنی بالاتر در فیزیوتراپی می باشد.این روش درد را کاهش و روند بهبودی را افزایش می دهد.

انواع مگنت در بلندگوها و ساب ها

از دیگر نقش های مگنت ها می توان به استفاده از آن ها در بلندگوها و ساب ووفر ها اشاره کرد.آنها نقش مهمی در بلندگوها به عهده دارند و یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای بلندگوها می باشند.

مگنت ها در انتهای بلندگوها قرار دارند و وظیفه ی آن ها ایجاد میدان مغناطیسی می باشد و  بسته به نوع بلندگوها از انواع مختلفی تشکیل و ایجاد می شوند.

آهن ربا های فریت (سرامیکی)، نئودیوم و مگنت های ND بیشترین موارد مصرف را برای بلندگوها و ساب ووفر ها بر عهده دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

مگنت در بلندگو

مگنت ها فریت در ساب و باند

آهنرباهای فریت از منابع طبیعی و کانی های فلزی استخراج می شوند.

قدرت مگنت های فریت یا سرامیکی توسط شاخصی به نام اونس اندازه گیری می شود که هر مگنت هر چقدر اونس بالاتری داشته باشد قدرت و کیفیت صدای خروجی بیشتر و بهتری را برای بلندگوها و ساب ووفر ها ارائه می دهد.

آهنرباها در ساب ووفر

استفاده از مگنت های نئودیوم در ساب ووفر و بلندگو

این مگنت ها از عناصر خاکی کمیاب می باشند و از مهم ترین و پرمصرف ترین عنصرهای این گروه به شمار می آیند.

این عنصر یکی از جدیدترین نوع آهن رباها را تشکیل می دهد که از مقاومت بالایی برخوردار است. این مگنت به دلیل حجم کم و قدرت بالا در ساخت بلندگوها و ساب ووفرهای جدید کاربرد بالایی دارد.

مگنت ها در باندها و ساب ووفرها

سوپر مگنت ها در اسپیکر و سابووفر

آهن ربا های نیودیمیوم که به اختصار ND نامیده می شوند جز سوپر مگنت ها به شمار می آیند.

این مگنت ها چون مقاومت مغناطیسی بسیار بالاتری نسبت به سایر آهن رباها دارند به عنوان آهنرباهای دائمی با کاربردهای گوناگون شناخته می شوند.

این مگنت به این دلیل که دارای سایز کوچک و قدرت بالا می باشد وزن باند را کاهش می دهد و اثر مغناطیسی آن در طول زمان کاهش پیدا نمیکند. در نهایت به مرور زمان با افت صدای بلندگو روبرو نخواهید شد.

لازم به ذکر است که بلندگوها و ساب ووفرهایی که از مگنت های با قدرت و مقاومت بالا برخوردار هستند ، قیمت بیشتری را نسبت به بلندگوهایی که دارای مگنت معمولی هستند دارا می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید