اطلاعات عمومی سیستم صوتی ماشین

صدای دیستورشن چیست؟

صدای دیستورشن چیست؟

صدای دیستورشن چیست؟؟

یکی از اصطلاحات رایج در زمینه تنظیمات آمپلی فایر و خروجی سابوفر دیستورشن شدن صداست . بسیاری از کاربران دقیقا برعکس ماهیت این مورد آن را موردی مفید میدانند اما در اصل دیستورشن شدن صدا برای سیستم بسیار مضر است . همچنین استمرار در بازه های زمانی بلند مدت باعث کاهش عمر سیستم صوتی میشود.همچنین بسیاری از کاربران دیستورشن صدای سیستم را با نویز سیستم اشتباه میگیرند. در این مقاله سعی داریم به طور کلی به این مشکلات بپردازیم .

صدای دیستورشن چیست ؟

به زبان ساده، دیستورت صدا زمانی است که در سیگنال اصلی تغییر غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید. همچنین می‌تواند موجب خراب شدن سیگنال در منبع شود. ما معمولا وقتی متوجه این موضوع می‌شویم که صدای خروجی با چیزی که انتظارش را داشتیم فرق کند. در واقع به دلایلی، صدای خارج شده از سیستم تغییر منفی داده است و ما باید آن را اصلاح کنیم.

تفاوت دیستورشن صدا و نویز

تفاوت نویز با دیستورت صدا ؟

شما اگر کار صدابرداری انجام می‌دهید، باید بدانید که شنیدن نویز با دیستورشن تفاوت دارد. دیستورتی صدا در نتیجه تغییر سیگنال اصلی به چیز دیگری شنیده می‎شود. ولی نویز یک سیگنال خارجی (تصادفی) است که به سیگنال اصلی اضافه می‌شود.
بگذارید با یک مثال این موضوع را برایتان شفاف‌تر کنیم. اگر شما درون میکروفون بیسیم یا سیمی فریاد می‌زنید، یعنی میکروفون  نمی‌تواند صدای بلند را کنترل کند، بنابراین سیگنال صوتی تحریف می‌شود و دیستورشن اتقاق می‌افتد. ولی اگر کابل برق را در کنار یکی وسیله صوتی بگذارید، صدای آن وسیله به همراه نویز (تداخل) در سیگنال شنیده می‌شود.

علت اصلی ایجاد دیستورت صدا چیست؟

به طور معمول، “کلیپینگ” دلیل دیستورت شدن است و این موضوع به مشکل آمپلی فایرها مربوط می‌شود. یعنی آنها نمی‌توانند ولتاژ منبع تغذیه کافی برای کنترل صحیح سیگنال را فراهم کنند، بنابراین سیگنال‌ها کلیپ شده و قطع می‌شوند. البته این را می‌توان در سطح کانال یا میکسر هم مشاهده کرد. عموما زمانی این اتفاق می‌افتد که آمپلی فایر تحت فشار قرار گرفته و سیگنالی با توان بیشتر از آنچه كه منبع تغذیه‌ آن تولید می‌كند، ایجاد كند. این سیگنال را فقط تا حداکثر ظرفیت خود تقویت می‌کند، در این زمان سیگنال در حداکثر ظرفیت تقویت کننده قطع می‌شود و کلیپ اتفاق می‌افتد. کلیپ یعنی همان قطعی یا برش در سیگنال…

پیدا کردن منبع دیستورت صدا

دقت کنید که شما نباید این موضوع را نادیده بگیرید، بنابراین با شنیدن “صدای بد و غیرمنتظره” در سیستم خود، باید منبع صدا را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی را انجام دهید. مراحل زیر می‌توانند تا حد زیادی برایتان مفید باشند:
1.ابتدا باید تشخیص دهید که آیا این صداهای نامربوط، دیستورت هستند یا نویز؟ اگر این‌ها گاهی رخ بدهند، احتمالا نویز به حساب می‌آیند و باید گیرنده‌های بی سیم را کنترل کنید و کابل کشی‌ها بررسی شوند.
2. آمپلی فایر را نیز چک کنید. با این کار متوجه می‌شوید که مشکل در سطح آمپ رخ داده یا مربوط به قبل از آن است. اگر آمپلی فایر قطع شده است، بررسی کنید آیا که برخی از کانال‌ها نیز قطع شده‌اند یا خیر. اگر هر کدام از این‌ها مطرح باشد، پس مشکل از یک کانال است. اگر این‌گونه نباشد، مشکل از خروجی کلی سیگنال است.
3. خروجی میکسر را برای کلیپ کردن بررسی کنید. این قطعا می‌تواند نشانه یک مشکل در کانال باشد. همچنین ممکن است ترکیبی از همه کانال‌های جمع شده و ایجاد خروجی بلندتر باشد که میکسر از عهده آن برنمی‌آید.
4. کانال‌ها را برای کلیپینگ مرور کنید. چراغ‌های LED، متری یا چراغ کلیپ می‌توانند شما را به کانال خاصی هدایت کنند.
5.تجهیزات صحنه را مرور کنید. ممکن است دیستورت شدن صدا در سطح تجهیزات روی صحنه رخ دهد. به عنوان مثال، سنس آمپِ باسیست، سیگنال ورودی که قادر به کنترل ولتاژ نیست را بیش از حد هدایت کند. سپس این تجهیزات یک سیگنال مخدوش را منتقل می‌کنند، بدون اینکه علامتی وجود داشته باشد.
6. اما اگر همه‌ی مراحل بالا درست بودند، پس مشکل احتمالا از بلندگو است.

تهیه شده در تیم کارآدیو اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید