اطلاعات عمومی سیستم صوتی ماشین, مشکلات رایج

چه ساب باکسی بخرم؟! بررسی انواع ساب باکس و ویژگی های هرکدام

بررسی مدل های مختلف باکس و ویژگی های هرکدام | چه ساب باکسی بخرم ؟!

بررسی انواع ساب باکس و ویژگی های هرکدام | چه ساب باکسی بخرم ؟!

چه ساب باکسی بخرم؟!بررسی انواع ساب باکس و ویژگی های هرکدام : در این مقاله قصد داریم انواع باکسهای مناسب برای ساب ووفر را مورد نقد و بررسی قرار داده و تفاوتهای آنها را بیان کنیم.
معمولا شرکتهای معتبر همانند پایونیر جی وی سی کنوود و … در کاتالوگ محصولات خود باکس مناسب برای سابووفر را معرفی میکنند و میتوان با توجه به سلیقه شخصی و نیاز باکس مورد نظر را انتخاب و تهیه کرد. اما این باکس ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ چند نوع باکس داریم؟ معیار اندازه گیری حجم باکس چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بحث کنیم.

شرح مختصر کارایی ساب باکس ها:

اصول کارکرد سابها و ووفرها رابطه مستقیم با جابجایی هوا دارد. بگونه ای که مثلا در توییتر هیچ گونه جابه جایی صفحه صورت نمیگیرد و میتوان در هر مکانی از آنها استفاده کرد. اما در ووفرها داستان فرق میکند اگر یک بلندگو را از محفظه خود مثلا طاقچه خودرو خارج کنید متوجه می شوید که حجم صدا و باس به شدت کاهش پیدا میکند هوای پشت و وفر باعث افزایش این حجم از صدا می شود. یا مثال دیگر یک طبل را در نظر بگیرید.
طبل ها نیز از همین قانون پیروی میکنند اگر هوایی مابین صفحه های طبل وجود نداشته باشد تا تحت فشار قرار نگیرند هیچ گونه صدایی ایجاد نخواهد شد. محفظه پشت ووفر یکی از مهمترین المان ها جهت تولید کیفیت و حجم صدا می باشد. به همین دلیل است که ما به مشتریان خود پیشنهاد عایق کردن درب های خودرو را جهت هدایت بهتر هوا میکنیم که البته یکی از دلایل دیگر آن کاهش سر و صدای اضافی می باشد.
اگر یک ساب را از باکس خود خارج کنید متوجه میشوید که صفحه ساب فقط بازی میکند و صدای باس آنچنانی ندارد پس باید نتیجه گرفت محفظه پشت ساب چقدر میتواند در صدای ساب تاثیر گذار باشد در حقیقت باید بگوییم که راز نوع باس مورد نظر شما در نوع باکس نهفته است.

انواع ساب باکس :

باکس ها به منظور هدایت هوای پشت ساب ووفرها استفاده میشوند و به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند.

  1. پورتد ( دارای پورت خروجی جهت خروج و ورود هوا )
  2. سیلد (در بسته بدون منفذ اصطلاحا مهر و موم شده )
    که ما قصد بررسی این باکسها را داریم. البته مدلهای دیگری همانند باکس بند پس نیز موجود میباشد که بسیار کمتر از آن استفاده میشود.

باکس های سیلد :

باکسهای سیلد فاقد منفذ یا همان پورت ورودی و خروجی هوا می باشند. در این
باکس ها عملکرد هوا بصورت رفلکس عبوده و با انعکاس پشت ساب ووفر همانند کمک فنر عمل میکند و حرکت عقب و جلو مخروط ساب ووفر را به راحتی تنظیم میکند وقتی ساب به بیرون حرکت کند حالت وکیوم در باکس ایجاد میشود و زمانی که به داخل حرکت میکند فشار هوا بالا رفته و صدای انفجاری تولید میکند باکسهای سیلد حجم کمتری نسبت به نوع پورتد دارند.

بررسی انواع ساب باکس و ویژگی های هرکدام

باکس های پورتد:

باکس های پورتد بر خلاف سیلد دارای پورت ورودی و خروجی هوا می باشند. در این باکس ها خروج ناگهانی هوا از پورت باعث ایجاد نوعی باس می شود که
به صدای خود ساب ووفر میافزاید حال خود این پورت با توجه به شکل خروجی میتواند فرکانس متفاوتی از صوت را ایجاد .کند این پورت میتواند به شکل دایره و یا شیار با ابعاد مختلف باشد میتوان با توجه به سلیقه شنوایی نوع پورت را خودتان مشخص کنید هرچه پورت بزرگتر باشد فرکانس کاهشی و هر چه پورت کوچکتر باشد فرکانس افزایشی خواهد بود که جهت محاسبه دقیق تر، این کار با نرم افزارهای مخصوص انجام میشود. در ضمن باکس های پورتد بزرگتر از نوع سیلد میباشند.
.

بررسی انواع ساب باکس و ویژگی های هرکدام

تفاوت باکس های سیلد و پورتد:

تفاوت باکس های پورتد و سیلد: اگر ترجیح میدهید باسهایی که محکم و با دقت هستند داشته باشید، به سراغ باکس های سیلد مهر و موم شده بدون (منفذ بروید. اگر می خواهید حجم باس بیشتر و قدرتمند داشته باشید به سراغ باکسهای پورتد بروید. در زیر جدولی آماده کردیم تا راحتتر باکس ها را مقایسه کنید.

انتخاب باکس با حجم مناسب:

با توجه به متفاوت بودن قدرت و توان ساب های مختلف شما عزیزان میبایست باکس های متفاوتی برای هر ساب ووفر انتخاب کنید برای انتخاب ساب باکس با فضای کافی

به دو صورت میتوانید اقدام نمائید : 1.مراجعه به کارشناس و نصاب های معتمد 2. مراجعه به دفترچه راهنمای ساب مورد نظر

شما عزیزان همچنان میتوانید با مطالعه مقالات زیر نسبت به انتخاب سیستم صوتی مناسب ماشین خود اقدام نمائید:

تهیه شده در تیم کارآدیو اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید